آزمون یوس متمرکز (TR YÖS)

آزمون یوس مرکزی TR YÖS (یوس متمرکز)

آزمون یوس مرکزی

همه چیز درباره آزمون یوس مرکزی یا یوس متمرکز (TR YÖS)

آزمون یوس، آزمون ورودی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه برای افراد خارجی می باشد که تابعیت کشور ترکیه را ندارند.

طی سال های اخیر روند انتخاب و پذیرش سلیقه ای برخی از دانشگاه ها و نیز بحث مواردی نظیر فروش صندلی باعث شد تا سازمان آموزش عالی ترکیه(YÖK) وارد عمل شده و به منظور سامان بخشی ورود به دانشگاه های ترکیه تصمیم بگیرد که مجدد متولی برگزاری آزمون یوس سازمان ÖSYM باشد.

به همین منظور نام آزمون یوس به یوس مرکزی MYÖS تغییر پیدا کرد و طی قانون شماره ۲۵۴۷ نیز ابلاغ گردید.

۱. آزمون پذیرش دانشجوی خارجی از سال ۲۰۲۲ توسط ÖSYM برگزار می شود.

۲. کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در موسسات آموزش عالی خارج از کشور ترکیه به پایان رسانده اند یا در مراحل فارغ التحصیلی هستند؛ قادر به شرکت در آزمون یوس متمرکز (TR YÖS) هستند.

۳. فقط از نتایج یوس مرکزی برای پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، حقوق، دبیری، مهندسی و معماری استفاده می شود.

۴. برای رشته هایی غیر از موارد مندرج علاوه بر نتایج یوس مرکزی، موسسات آموزش عالی می توانند از نتایج آزمون هایی نظیر SAT، نمرات دیپلم و … برای پذیرش دانشجوی خارجی اقدام کنند.

۵. برای انتقال بین دانشگاه ها و تغییر رشته در دانشگاه، دانشجویان ثبت نام شده در موسسات آموزش عالی در چارچوب سهمیه دانشجویان بین المللی به رشته های مندرج در ماده ۳ باید نتیجه آزمون یوس مرکزی را ارائه کنند.

۶. مراکز خارج از کشور ترکیه برای برگزاری آزمون یوس مرکزی متعاقبا اعلام خواهد شد.

۷. آزمون به زبان های ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و عربی برگزار خواهد شد.

۸. مفاد آزمون از سوی شورای آموزش عالی ترکیه به گونه ای خواهد بود که قوه یادگیری پایه ای داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهد(هوش، هندسه و ریاضی).

۹. الف- شهروندان قبرس شمالی که از سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در موسسات آموزش متوسطه در ترکیه ثبت نام خواهند کرد و یا کسانی که تابعیت ترکیه را ترک کرده اند و اتباع خارجی برای ورود به دانشگاه ها باید در آزمون سراسری YKS شرکت کنند.

ب- دانش آموزان دارای کارت آبی و اتباع خارجی که قبل از سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در موسسات آموزش متوسطه ثبت نام کرده اند و یا از آن فارغ التحصیل شده اند، اگر شرایط لازم را داشته باشند هم با آزمون یوس مرکزی ۲۰۲۵ و هم با آزمون سراسری می توانند وارد دانشگاه ها شوند اما از سال ۲۰۲۶ فقط با آزمون سراسری YKS می توانند وارد شوند.

۱۰. اتباع خارجی شاغل به تحصیل در مدارس سفارت و یا مدارس بین المللی خصوصی به استثنای کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در ترکیه به پایان رسانده اند و یا تابعیت خود را ترک کرده اند، توسط شورای آموزش عالی تعیین می شوند. البته که طی بخشنامه دیگری آزمون یوس مرکزی از MYÖS به TRYÖS تغییر نام پیدا کرد و برگزاری آن به ژانویه ۲۰۲۳ موکول شد. هر چند که تا آبان ماه 1401 بخشنامه رسمی و نحوه برگزاری آن توسط سازمان YÖK منتشر نشده بود و متقاضیان ورود و  ثبت نام در دانشگاه های ترکیه یک برنامه ریزی یشنهادی داشته و خود را برای آزمون احتمالی ژانویه( دی ماه) آماده می کردند؛  در نهایت اطلاعات تکمیلی این بخشنامه در 3 آذر ماه 1401 توسط سازمان YÖK منتشر شد.

ثبت نام یوس مرکزی

بازه ثبت نام آزمون یوس مرکزی TR

طبق آخرین بخشنامه سازمان YÖK ، ثبت نام آزمون یوس متمرکز( مرکزی) از تاریخ 3 آذر 1401 معادل 24 نوامبر 2022 لغایت 14 آذر 1401 معادل 5 دسامبر 2022 و از طریق سایت ÖSYM به نشانی tryos.osym.gov.tr/TryosYetki/Giriş   انجام خواهد شد.

برای این آزمون نیز ثبت نام با تاخیر در نظر گرفته شده است اما ثبت نام در این بازه مشتمل بر پرداخت 50 درصد هزینه آزمونی اضافی نسبت به ثبت نام در بازه زمانی مقرر است. شروع ثبت نام با تاخیر آزمون یوس متمرکز( مرکزی) از 21 آذر 1401 معادل 12 دسامبر 2022 لغایت 24 آذر 1401 معادل 15 دسامبر 2022 می باشد.

هزینه ثبت نام در آزمون یوس مرکزی:

  • برای مراکز ترکیه، ایران، آذربایجان، عربستان، آلمان و قبرس شمالی 800 لیر
  • برای مراکز تونس، لیبی، الجزایر، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و اندونزی 250 لیر
  • برای مراکز چاد، نیجریه، نیجر، سنگال، اتیوپی، سودان، اردن، لبنان و ازبکستان 150 لیر

مراکز یوس مرکزی در کشور ترکیه

شهرهای آدانا، آنکارا، ادرینه، بورسا، قاضی آنتپ، هاتای، مرسین، استانبول، ازمیر، کایسری، قونیه، کاهرامان ماراش، ماردین، طرابوزان، شانلی اورفا، وان در کشور ترکیه به عنوان مراکز آزمون یوس مرکزی توسط سازمان ÖSYM معرفی شده اند.

مراکز یوس مرکزی در کشور ایران

شهر تبریز در کشور ایران به عنوان مرکز حوزه یوس TR معرفی شده است.

اطلاعات نحوه برگزاری آزمون یوس TR:

آزمون یوس متمرکز 2023 شامل 80 سوال خواهد بود که 40 سوال آن ریاضی و 40 سوال آن مباحث مرتبط با هوش خواهد بود. سوالات هندسه نیز حدود 8 سوال خواهد بود که در بین سوالات مجموعه ریاضی گنجانده شده است. زمان آزمون یوس مرکزی 100 دقیقه می باشد و زبان آزمونی نیز شامل ترکی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، آلمانی و روسی است.

نمره آزمون یوس TR:

آزمون بصورت 5 گزینه ای خواهد بود و هر 4 سوال اشتباه یک پاسخ صحیح را از بین خواهد برد. احتمال می رود که سوالات تقریبا مشابه سوالات آزمون یوس دانشگاه های استانبول و قاضی آنتپ باشد. نمره آزمون یوس مرکزی از 500 محاسبه خواهد شد و داوطلبانی که نمره آن ها کمتر از 100 باشد نمی توانند انتخاب رشته انجام دهند.

اعتبار آزمون یوس TR:

نتیجه آزمون یوس مرکزی 2 سال اعتبار خواهد داشت و داوطلبان می توانند به مدت 2 سال از نتیجه این آزمون برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه استفاده کنند.

ثبت نام آزمون یوس TR:

داوطلبانی که در سیستم داوطلبان ÖSYM ثبت نام نکرده اند ولی در اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور ترکیه کارت شناسایی جمهوری ترکیه با عکس گرفته اند، بدون مراجعه به مراکز ثبت نام می‌توانند از رمز عبور دولت الکترونیک ( e-Devlet )  خود از طریق اپلیکیشن دروازه دولت الکترونیک استفاده کرده و در سامانه https://tryos.osym.gov.tr  ثبت نام کنند. این داوطلبان می‌توانند بدون مراجعه به مراکز ثبت نام درخواست خود را به صورت انفرادی و از طریق اینترنت انجام دهند و با پرداخت هزینه آزمون در مدت زمان مقرر، درخواست خود را تکمیل کنند. از بین داوطلبانی که هم در سامانه داوطلبان ÖSYM ثبت نام کرده‌اند و هم شناسنامه جمهوری ترکیه با عکس از اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور ترکیه اخذ کرده اند، کسانی که عکس معتبر دارند بدون مراجعه به مراکز ثبت نام، می‌توانند درخواست های خود را به صورت جداگانه از طریق اینترنت در آدرس اینترنتی ÖSYM ارسال کنند و درخواست خود را با پرداخت هزینه آزمون در مدت تعیین شده تکمیل کنند. عکس‌های داوطلبان در این وضعیت در پنل ثبت نام داوطلبان ÖSYM  به طور خودکار با عکس های آن ها در کارت شناسایی جمهوری ترکیه به روز می شود.

افرادی که دارای عکس معتبر در سامانه پنل داوطلبان ÖSYM هستند، می‌توانند به صورت انفرادی و بدون مراجعه به مرکز ثبت نام، از طریق آدرس اینترنتی برای آزمون اقدام کنند و درخواست‌های خود را با پرداخت هزینه آزمون در مدت زمان تعیین شده تکمیل نمایند.‎

کسانی که عکس معتبری در سیستم اداره کل جمعیت و امور شهروندی وزارت کشور ترکیه ندارند، درخواست‌های خود را در مدت زمان درخواست برای آزمون به مراکز ثبت نام ارسال کرده و با پرداخت هزینه آزمون در موعد تعیین شده ثبت نام خود را باید کامل کنند. اکثر داوطلبان از جمله داوطلبان ایرانی دارای چنین شرایطی هستند.

آخرین بخش نامه آزمون یوس متمرکز (یوس مرکزی) :

  • هر دانشگاهی آزمون یوس خود را مطابق هر سال در بازه زمانی مقرر برگزار خواهد کرد.
  • دانشگاه های بزرگ می توانند از طریق نتایج یوس مرکزی اقدام به جذب دانشجو نمایند ولی ظرفیت پذیرش بر عهده خود دانشگاه است.
  • پذیرش از طریق SAT/ACT و دیپلم ادامه خواهد داشت.
  • پذیرش دانشگاه های خصوصی طبق روال سال های گذشته خواهد بود.

• ثبت نام یوس مرکزی در مجموعه MLG:

مجموعه MLG در انجام تمام فرآیندهای ثبت نام کنار دانش پذیران عزیز خود است تا دغدغه ای در این موارد نداشته باشند. ثبت نام در آزمون یوس مرکزی ، برگزاری دوره جمع بندی یوس مرکزی، تور مسافرتی اعزام به کشور ترکیه جهت برگزاری آزمون یوس مرکزی، انتخاب رشته و اقدامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه توسط مجموعه MLG صورت می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره گیری از خدمات مجموعه ما، کافی است تا با کارشناسان تحصیل در ترکیه ما در تماس باشید.

مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون یوس مرکزی TR:

  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • اسکن عکس پرسنلی
  • تکمیل فرم اطلاعات اولیه
  • فیش واریزی هزینه آزمون به مبلغ 800 لیر( اگر در پرداخت هزینه آزمونی با مشکل مواجه هستید می توانید از کارشناسان تحصیل در ترکیه مجموعه MLG اطلاعات بیشتر در این زمینه را کسب کنید)
اخذ اقامت تحصیلی با آزمون یوس

آزمون یوس

برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی و نیز رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی باید در آزمون ورودی به نام یوس مخفف Yabanci Ögrenci Sinavi و یا به اختصار YÖS شرکت کنند. این آزمون متشکل از سه درس هوش، ریاضی و هندسه است که غالبا شامل ۸۰ سوال و در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه برگزار می شود.

در کل می توان گفت که آزمون یوس به منظور پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی برگزار می شود، هر چند که تعدادی از دانشگاه های خصوصی نیز این آزمون و نتایج آن را مد نظر قرار می دهند.

برگزاری آزمون یوس تا سال ۲۰۱۰ توسط سازمان سنجش و پذیرش آموزش عالی ترکیه (ÖSYM) انجام می شد اما بعد از آن سال تا هم اکنون(سال ۲۰۲۲) فرآیند برگزاری آزمون به خود دانشگاه ها واگذار شده است. این آزمون سالانه یکبار توسط هر دانشگاه و در بازه زمانی فروردین تا تیرماه بصورت مجزا توسط هر دانشگاه برگزار می گردد.

تعداد دانشگاه هایی که مجری برگزاری آزمون یوس هستند حدود ۳۰ دانشگاه است و سایر دانشگاه ها بر اساس نتایج یوس سایر دانشگاه ها اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. دفترچه آزمون به زبان های ترکی، انگلیسی، روسی، فرانسوی، آلمانی، عربی، در برخی دانشگاه ها فارسی طراحی می شود که سوالات آن از سه درس هوش، هندسه و ریاضی طرح می گردد.

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی به منظور ورود به بازار کار به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف تحصیلی برای هر فرد محسوب می شود. گاه به دلایل مختلف از جمله سطح بالای امکانات تحصیلی و دانشگاهی، افراد دانشگاه های خارج از کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند.

مهاجرت تحصیلی نیاز به تحقیق و بررسی روشنی دارد تا بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. کشور ترکیه یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان به شمار می رود. از مزایای تحصیل در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نزدیک بودن به ایران و سهولت رفت و آمد به آن کشور
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تائید
  • تحصیل به زبان ترکی و انگلیسی بدون نیاز به ارائه اولیه مدرک زبان
  • امکان کار در ترکیه حین تحصیل
  • هزینه های مقرون به صرفه زندگی
  • فرصت کار پس از تحصیل در ترکیه
  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی(عضویت در معاهده بولونیا)
  • امکان دریافت بورسیه های تحصیلی

تمامی این موارد باعث می شود که کشور ترکیه سالانه پذیرای هزاران دانشجو از سراسر دنیا باشد. این امر خود موجب تنوع فرهنگی و نژادی بسیار بالا در ترکیه شده است که خود عاملی برای زندگی راحت مهاجران کنار هم می شود.

دانشجویان می توانند با فرهنگ های متفاوت آشنا شوند و دوستان زیادی از سراسر دنیا با سلایق مختلف بیابند. در کنار این عوامل، افزایش سطح علمی دانشگاه های کشور ترکیه نیز در سال های اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته است به طوری که در زمینه تکنولوژی و تولید مقالات علمی به سطح بالایی در منطقه دست یافته است. تمام این موارد مرهون ورود اساتید و دانشجویان بین المللی است.

ورود به دانشگاه های ترکیه

با داشتن مدرک دیپلم می توان برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی اقدام کرد و البته نکته حائز اهمیت این است که برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی باید در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کرد.

آزمونی که برای ورود به دانشگاه های ترکیه برگزار می شود به دو زبان ترکی و انگلیسی می باشد و به فرد این امکان را می دهد که انتخاب کند قصد ادامه تحصیل به چه زبانی را دارد. آزمون YÖS یکی از این آزمون ها می باشد که به زبان ترکی، انگلیسی، عربی و سایر زبان ها می باشد و آزمون SAT نیز یکی دیگر از این آزمون ها است که به زبان انگلیسی برگزار می شود.

ثبت نام در کلاس یوس مرکزی

کلاس یوس مجموعه MLG

مجموعه آموزشی MLG به عنوان بهترین آموزشگاه یوس، دوره های سالانه آمادگی ورود به آزمون یوس را برگزار می کند. در کلاس یوس ترکیه مجموعه MLG تمام مفاهیم مورد نیاز کنکور یوس به ساده ترین و روان ترین شیوه های ممکن آموزش داده می شوند و پس از پایان هر مبحث، آزمون کلاس یوس ترکیه برگزار می گردد.

به علاوه جهت ارزیابی روند آموزش دانش پذیران عزیز آزمون های آزمایشی با بیشترین شباهت به آزمون یوس ترکیه در مجموعه MLG برگزار می شود. پس از پایان هر آزمون نیز کارنامه تحلیلی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این برای اولین بار است که موسسه ای چنین کارنامه ای را برای داوطلبان خود تهیه می کند.

این نحوه تحلیل آزمونی می تواند دانش پذیران را در برطرف کردن نقاط ضعف خود یاری کند. یکی دیگر از ویژگی های متمایز مجموعه MLG و کلاس یوس ترکیه این مجموعه، بهره گیری از مشاور تحصیلی به منظور برنامه ریزی و برطرف کردن نقاط ضعف دانش پذیران است.

طی دوران برنامه ریزی، داوطلبان نحوه مطالعه صحیح و روش های خلاصه نویسی و مرور های بهنگام را فرا می گیرند و با ارائه گزارش کارهای خود، تمام این فرآیندها را برای کلاس یوس ترکیه بهبود می بخشند.

دوره های از صفر، دوره های نیترو و کلاس های نکته و تست سایر خدمات آموزشی مجموعه MLG در کلاس یوس ترکیه اند که افراد را برای رسیدن به موفقیت آماده می کنند. در کلاس یوس ترکیه مجموعه MLG از جزوات تالیفی استاندارد اساتید و کتاب های ارجینال ترکی استفاده می شود. به این ترتیب دانش پذیران می توانند از بروز ترین منابع کنکور یوس استفاده کنند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاس یوس ترکیه و خدمات مجموعه آموزشی MLG می توانید با مجموعه در ارتباط باشید.

داوطلبان ورود به دانشگاه های ترکیه، بعد از شرکت در کلاس یوس ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنند و سپس با توجه به نمره آزمون خود اقدام به انتخاب رشته کنند. مجموعه MLG در انجام تمام این فرآیندها کنار دانش پذیران عزیز خود است تا دغدغه ای در این موارد نداشته باشند.

ثبت نام در آزمون های یوس، تور مسافرتی اعزام به کشور ترکیه جهت برگزاری آزمون یوس، انتخاب رشته و اقدامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه توسط مجموعه MLG صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *